fredag 4 juli 2014

Här är jag :)

Jag fick ett positivt mail av en tjej vid namn Linette för flera månader sedan, hon hade några frågor om mig, hur jag började, erfarenhet och mål och vad som driver mig, m.m. Nu tänkte jag försöka få tummen ur och skriva om det :) Den som väntar på något gott... får oftast vänta länge? :)

Jag föddes 1982 som en djurtokig blond "pojkflicka", uppväxt i radhus utanför Skellefteå. Jag var mycket ute i skogen och letade djur under stenar, hade i burkar och kollade på dem minns jag... :) Fångade grodyngel och grodor och drog hem... och fick bära tillbaka minns jag...

Kaniner, fiskar, fåglar, katter, marsvin, dvärghamstrar och en leguan vad det som fanns hos oss under min uppväxt. (De flesta hade jag dragit hem även om mina föräldrar hade djur även innan jag föddes). Du skötte alltid om dina djur helt själv utan att vi behövde tjata har mamma sagt. Vi hade marsvin (och marsvinsungar) men jag ville ha en katt. Vi kan inte ha både och sa mina föräldrar, sagt och gjort, jag gav bort marsvinen till nya hem och in flyttade en katt :) Så det där med att sälja föl/hästar känns inte jobbigt utan är en del av målet för mig! Bort med en för att ha tid, råd, plats för en ny!

Just hästar är väl många flickors dröm (och växer bort när man blir tonåring och börjar med pojkar sa min mamma...) 
Jag och min bästis Nina började stod i kö till ridskolan (två år tror jag) innan vi fick börja där gick vi hästskötarkurser på Tuvastallet (Jo, "stallgänget på Tuva-stallet" för dig som läst Min häst). Kursledare var Jenny (hade Killen och Contessa då tror jag, och som numera föder upp Ängs-hästarna tillsammans med Daniel), Petra (som då hade Jasmine Way men senare tränade fram en massa bra kallblodstravare) och en tjej som hette Linn. Där lärde jag mig sätta på grimma, borsta och annat bra :)

När vi gick i 6:an var det dax att skaffa egna sköthästar tyckte vi och tog våra cyklar 2 km till en man vi namn Rolf Gustavsson. En b-tränare med flera hästar, där fick vi mocka skit och lärde oss sela. Tillslut så sa vi att nu har vi varit här i två? år, vi vill börja köra häst. Ok tyckte Rolf, och strax körde vi i rygg på honom eller runt hans "bana" :) 

Uppfödning då, jo Rolf födde även upp ca: ett föl per år (och gör fortfarande). Stoet han avlade på när jag var där hette Berglina e: Ministegg. 
Min älsklinghäst där hette dock Modd Spillevink e: Dally Junior, han var ingen stjärna och när han skulle säljas var det gråt och tandagnisslan hemma hos familjen Andersson... men en häst köper du över min döda kropp sa pappa... :( Kanske tur det? Annars hade jag haft ridhäst idag?

Rolf flyttade dock "utanför cykelavstånd" när jag skulle börja 9:an? och då började jag sköta häst hos Kjell Stenmark istället, han han födde också upp häst och hade oftast flera föl per år. Några "hyfsade" hästar kommer från honom bla. avelshingsten Snärt Troll :) Hos Kjell fick jag köra massor med häst och min älsklingshäst var en vass liten märr vid namn Snärtlilja. Jag har lyckats få köpa en avkomma till henne (tack Yvonne!) som jag har tre fina avkommor efter hittills :)

Under dessa år tog jag även licens på ponny och körde lite ponnytravlopp, men tyckte att träna häst var roligare, särskilt unghästar. Men som sagt avel har alltid funnits som något naturligt kring travhästarna.

År 2000 var det dock dax för en egen häst!  (Trots att min pappa ej var död, och mamma hade nog gett upp hoppet om att jag skulle börja med pojkar istället för hästar...) Jag var 18 år och hade sparat i mååånga år!! Letade och letade och till slut inhandlades en liten Kariessa Forte på höstlovet som 1,5 åring. hon var körd 10 gånger när jag köpte henne, där började mitt liv som hästägare för snart 14 år sedan :)

Fortsättning får följa en annan dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar