söndag 27 juli 2014

Det där med lagom hull...

Idag blev det borstning, verkning av framhovar och så har vi tränat att trava i grimskaft jag och Drömmen. Klara joggade typ 9 km på morgonsidan i värmen, verkade njuta när jag spolade av henne med kallvatten efter turen :)

En av mina utmaningar inför auktionen blir nog att hålla hästarna i fint hull till dagen D.
Drömmen tycker jag är lite tunn, han blev det i våras när jag skiljde på honom och Klara. Då började han vandra runt för att hålla koll på brudarna... Sen har han ju gått på bete med grabbar och där tyckte jag att han tog sig ganska bra. Men nu så går han och springer mycket i hagen igen, när han kommit hem och har en massa brudar att hålla reda på. Kraftfoder till honom.
Klara hon tyckte jag förtjänade att gå på betet med märrarna och fölen nu när hon både gått premie och kval. Henne kör jag motion med 4-5 dagar per vecka, men hon har alltid varit lite rund och har lätt för att lägga på sig... å nu har hon stor buk åxå när hon går på betet. Bara mineraler till henne, å kanske en egen hage och hö om några dagar så att jag kan reglera hur mycket hon äter = mindre bukig hoppas jag.

Här finns info om hullbedömning av häst ;) Jag skulle säga att Klara är nog en 6:a för dagen och Drömmen en 4:a...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar