tisdag 15 juli 2014

Made in Sweden, hos mig: Made in Tjärntjärnliden!!

Läste rapporten om avel som HNS gjort och blev inspirerad att fortsätta att berätta om mig och min uppfödning :)

Avel har ju som sagt alltid funnits runt mig i de stallar jag sprungit. Avel kändes som "min grej" och redan från början var tanken med min uppfödning att jag skulle föda upp och sälja, kanske köra in och träna fram till premie. Jag är ganska realistisk och förstod att om jag ska syssla med avel och betäcka varje år, så har jag inte råd och tid att behålla alla avkommorna.



Till dagens datum står jag registrerad som uppfödare på 4 hästar (En genom mitt handelsbolag, tre på mitt namn). Snart blir det 6 när man lägger till årets 2 födda föl. Jag har varit med på 7 fölningar (ett sto sålde jag med föl vid sidan och står ej som uppfödare på den avkomman).

Första året jag betäckte kastade stoet i januari, då hon hade tvillingar som ej syntes på de två ultraljuden som gjordes (17 och 34 dagar tror jag det var).

Ett år lade jag ut massor med pengar på semin m.m. men stoet förblev tomt... :(

Så jag har kanske inte massor med erfarenhet, men har redan provat lite av baksidorna med avel, men har även uppfödning som vunnit lopp! :)

Jag och min 2 åring, som denna dag var just hemkommen från Skelleftetravet där hon gått godkänt kval på 1.44,8 , Klara Pengar R.F. Till försäljning på auktionen på Dannero 9 augusti ;)

Jag fick frågan om vad målet med min uppfödning är och vad som driver mig. Det som driver mig tror jag är kärleken till hästen, oj vad klyschigt det lät... Men, jag gillar att se utvecklingen hos hästen, som ju går ganska fort de första två åren :) Av de fyra "tävlingshästar" jag ägt har jag köpt två som unghästar och de andra två var "projekthästar".

Varför kallblodstravare? Jag tror att jag skulle kunna föda upp en annan ras, typ gotlandsruss, ardenner eller nåt. Men med min bakgrund blev det travhästar. Travhästar är bra, vi som lever med travet ser nog inte alltid hur bra vi har det med ST. Alla hästar är registrerade, ordning och reda på stammar, ägare osv. Hingstarna genomgår en avelsbedömning, alla kallblodshingstar som finns tillgängliga är godkända enligt hårda "djurskyddsmässiga" och rasspecifika krav. På varmbloden får man svart på vitt läsa bedömningen av hingsten och sen göra sitt eget val.

Jag skulle gärna föda upp något varmblod åxå men... jag har helt enkelt inte budget för de avkommor jag skulle vilja ta fram. De "bästa" kallblodshingstarna ligger nu strax under 20 000kr i levade föl avg. Likvärdiga varmblodshingstar strax under 200 000kr... Sen är det krångligare när man ska välja, vilka har inte lösa benbitar?, har denna tävlat på prestationshöjande medel under sina unghästlopp? osv.

Målet med min uppfödning då?
För mig är ett mål något som är uppnåeligt inom en rimlig tid, något som är mätbart och som jag kan påverka. Där det går att sätta delmål. Så efter lite fundering om vad som är målet så säger jag att det är:
Att jag får sälja hästarna jag föder upp.
En attraktiv häst, uppfödd på bra foder i bra miljö, väl omskött och välhanterad.
Då kan jag sätta delmål som att: få dräktigt, ett föl med bra "rasstandard" och kroppsliga förutsättningar för travtävling föds, det kan gå i grimskaft, stå på gången, tömkörd/inkörd.
Hur vet jag om jag har en attraktiv häst? Jo, förhoppningen är ju att få tillbaka pengar jag lagt ut, att jag inte ska behöva jaga köparna utan de ska veta vad jag har för produkt och söka sig till den. Detta tar ju dock några år att etablera just detta tänker jag... :)

Sen väljer jag gärna en ung hingst för att få bra generationsväxling, detta talar ju dock lite emot detta med att föda upp en häst som köparna vill ha då de ofta är oprovade hingstar... Men, någon köpare måste väl leta hästar som ligger steget före de andra tänker jag? Eller?

Sen kan man ju drömma och fantisera: Föda fram en stjärna, årgångstopp, avelshingst! Ha råd att sluta jobba på min lönearbete och leva på uppfödningen. Föda upp massor av föl varje år med toppstammade ston och hingstar! :D "Only the sky is the limit" brukar man ju säga men... det är klart... ibland kanske saldot på banken gör det svårare att ta sig dit :D

Vad driver dig i din uppfödning? Kommentera gärna nedan!
Som vi brukar säga här i Skellefteå. KÄMPA! :)

Kunglig Dröm R.F. och Kapten Grej springer glatt ut på grönbete. Det blir "sista sommaren med gänget" så att säga innan det är dax för allvaret, träningen inför alla kommande framgångar på travbanorna för dessa två framtida stjärnor!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar