tisdag 24 juni 2014

Vad har du för hö?

Jag har analyserat mitt hö(silage) nu för tredje året i rad. Jag tycker att det varit toppen att veta vad det innehåller så att jag kan fodra utifrån det. Ibland har det bara behövts mineraler, å i vintras hade jag ett gäng balar där jag fick fodra upp proteinet. Rundbalsmaskinen pajade i fjol när han jag köper hö av hade rullat typ hälften av mitt hö. Så därför slog han ut nytt 14 dagar senare, då maskinen var lagad och solen kom åter. Det blev skillnad på proteinet men energin var nästan densamma.
Jag har den lyxen att jag får veta när de ska rulla, så går jag dit en stund innan och går runt och plockar ihop lite gräs här och där på lägdan. På så sätt får jag ett bra medelvärde på mina balar. Man får tänka på att ta både från ytan och botten på strängarna, och att plocka lite "i blindo". Blev lätt för mig upptäckte jag att jag gick och valde lite, typ här var det lite timotej, och här var det lite klöver... men det kan ju bli knas förstås... så det fick jag snabbt lära av mig :)

Jag har nu provat både Eurofins och Agrilab och de verkar bra båda två, snabba svar. Med Eurofins måste man dock komma ihåg att beställa påsen i förväg, eller lägga provet i frysen tills den kommit med posten. Plus där är att allt medföljer så att det är smidigt att skicka in.

På Hästsverige kan du åxå läsa med om provtagning av vallfoder.

Hos mig är nu ett, av mina två ston, inseminerad och det andra stoet blir nog mot slutet av veckan eller början på nästa. Sen är det bara att hålla tummarna och vänta igen...17 dagar till att börja med, mycket väntan med det här med avel... :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar