söndag 9 mars 2014

Vitaminer och boxar

Pratade med Anita på Överby stuteri en dag och frågade då om hon hade några bra tips inför betäckningarna/fölningarna.

Hon tyckte att det var viktigt att stoet var "fin i pälsen" inför betäckningen. Om hon inte är det så är det troligtvis något som stör henne. Å jag håller med, de dräktiga fölmärrarna bör ha börjat släppa vinterpälsen nu. Mina började för några veckor sedan och jag bor ju i norra Sverige... Se till att de är avmaskade och ibland kan det behövas vitamintillskott för att pälsen ska börja trilla av :)

Sen sa även Anita att det var viktigt med boxhygien. Ska flera ston föla i samma box så ska boxen skrubbas med "Virkon" mellan fölningarna. Om du som jag, har stoet på lösdrift, men hon ska föla i box. Är det bra att stoet minst en månad innan börjar vistas i boxen regelbundet för att börja bilda antikroppar mot eventuella bakterier och liknande i miljön i boxen som hon kan föra över till fölet. Det behöver inte betyda att stoet ska sova inne, det räcker med att ta in och utfodra i boxen några gånger per vecka. Om inte det är möjligt, skrubba boxen med "Virkon" innan fölning :)

Nu ska jag ut och fodra mina hästar! På återseende :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar