lördag 25 juli 2020

...sommar, sommar, sommar...

Tre av mina fyra semesterveckor är gjorda och jag skulle lätt kunna fylla några månader till med hemmajobb :D Vädret har levererat lagom temperaturer för arbete vilket passat mig bra. 2020 blev ju ett lite udda år på många sätt, och under semestern har det väl visat sig genom att vi inte gjort ett enda restaurangbesök, vilket vanligtvis brukar ha varit lite mer frekvent under semestern. Å så finns det en sak till som jag saknar 2020, att få åka på trav. Det blir extra tydligt nu när det körs klassiska lopp och uttagningar till dessa. Vi brukar ju ta oss en paus i projekten och åka och kolla in de fina tävlingarna. Men, men... Vi får vara glada att travet inte påverkats mer utan kunnat köra sina planerade tävlingar.

Förutom den sociala biten så har det känts som vanligt, sen vi flyttade hit för cirka tio år sedan har semester varit likställt med jobb med olika projekt. Det största just i sommar är att ta bort eternitplattorna och takspånet på sida nummer två av stalltaket och på med regel, plast, plåt å så ska det bli snörasskydd och hängrännor. Den andra sidan av taket gjordes för två somrar sedan...
Men de mindre projekten är många och jag är bland annat snart klar med att ha fräschat upp mina två "vinterhagar" och byggt en tredje. Hagstolpar har en förmåga att börja luta eller bli avgnagda... å en hage behövde ny tråd och lite nya isolatorer.
Ett projekt som är påbörjat och jag hoppas att vi kanske hittar tid och pengar till att slutföra under hösten är en "fölhage". Tanken är att det ska bli en hage med trästaket och ström. Men bra underlag och som bara ska användas till mammor med föl under våren. Det skulle underlätta mycket särskilt de år som någon fölar i april då vi ofta har kvar mycket is i de hagar där hästarna gått under vintern och trampat ihop snön.


Avelsåret 2020 blev inte riktigt som jag tänkt mig och kan väl erkänna att jag inte riktigt haft lusten att blogga för jag tror inte att bloggarna skulle ha innehållit så mycket inspiration. Hellre mer år andra hållet.
Men våren inleddes i alla fall med tre dräktiga ston som fick tre friska föl, tack för det! För att göra en lång historia kort så blev mitt ena sto dåligt nån vecka efter dräktigheten, och det var förstås det sto som jag planerat att betäcka om. Så många veterinärbesök har det blivit, både hembesök och besök på seminstation men ingen betäckning. Senaste sommaren jag inte betäckte något sto var 2010 så det känns lite märkligt. Grundplanen var att betäcka en och köpa något nytt. Nu blev det ingen betäckning men återstår att se om och vad som inhandlas. Kan ju bli något dräktigt.

Det här med att köpa något nytt känns spännande men svårt. Vi säljer ju våra uppfödningar och för att kunna göra det så måste ju stoet vara intressant för köpare att satsa på avkommor ur. Att sedan stoet ska gå att kombinera med hingstar som både jag och köpare tycker känns intressanta är ju även det viktigt. Men jag lär lyssna lite på Linette åxå, man måste gå lite på känsla. Hitta ett sto som man tror på och sen ett sätt att förmedla den tron till blivande fölköpare. Återstår att se om jag lyckas hitta det jag söker :)

Nu har regnet sluta ösa ner ute så då är det väl läge att gå ut och ta tag i projekten igen. Å när det gäller bloggandet så behöver även inspiratörer inspiration... :) Har Du något ämne som du skulle vilja att jag skrev lite om? Maila: avelsinspirator@gmail.com

Ha det fint! /Frida




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar