måndag 20 april 2020

Väntar du föl?

Jag hann bara tänka tanken att skriva ett inlägg om fölning innan jag fick nys om att Agria just har tagit fram en bra broschyr med tips och saker att tänka på inför, under och efter fölning: För dig som väntar föl! - där står det mycket bra saker, så läs den!


Hos oss väntar vi föl inom någon vecka och har två ston med beräknat datum dagarna efter varandra. Jag har klarat mig med en enda kamera tidigare år men nu kändes det som om det var dags för en till och jag hittade en snarlik den jag redan har på rea. Däremot var jag lite väl snabb och läste inte på så noga innan så den nya kameran saknar tyvärr funktionen att förstärka wifi-signalen vilken den gamla kameran har och då blev det lite för långt från routern till boxen... Ta dig tid att läsa på lite bättre än mig är mitt tips! Jag fick köpa en wifi-förstärkare och nu fungerar det fint. Jag vet att Frida tipsat om kameran tidigare här i bloggen och den heter dlink 933L om någon är nyfiken. Det finns förmodligen massor av kameror som är bättre än denna, men för att vaka ett par nätter per år tycker jag den fungerar utmärkt. Bilden är inte jätteskarp men man ser åtminstone om stoet beter sig annorlunda, det är bra bild i mörkret och ljudet är ok (jag har hört vattnet gå i kameran så det går inte att missa om någon nu skulle fundera på den saken..)

Har man problem med att man inte ser hela boxen i kameran, tex om man inte har jättehögt i tak, så har jag ett enkelt budgettips. Det finns billiga linser till mobiltelefon (max 100 kr) som man nyper fast och som "zoomar ut" bilden. Når inte nypan runt kameran så kan man skruva loss linsdelen och tejpa/limma på kameran. Jag har testat i våra uteboxar och det funkade fint för att se hela boxen.


Ett annat enkelt tips jag måste nämna är att "föra bok" på fölningarna. Jag skriver upp stonas olika tecken varje år i en liten bok som lätt kan plocka fram innan nästa års fölningar för att påminna sig om hur det var. Jag har bara tre ston men hinner ändå glömma från år till år så det har varit bra att ha allt nerskrivet. Det slår mig att stona gärna följer samma mönster som tidigare år när det börjar närma sig fölning, så boken är faktiskt rätt användbar och minskar risken att missa någon fölning. Jag brukar skriva det mesta, som när juvret började växa, ev vaxproppar, när bäckenbanden kändes slappa, vilken dag hon lämnade maten i krubban, tidpunkt för fölning, hur lång tid det tog för fölet att komma upp och äta, för efterbörden att släppa osv.. Något att sysselsätta sig med när man går in och fikar klockan 3 på natten för att hålla sig vaken efter en (förhoppningsvis) lyckad fölning, innan man går ut igen för att se om fölet lyckas till juvret..

Ett av mina ston har fått alla fyra avkommor dagtid, så chansen är väl stor att även föl nummer fem kommer i dagsljus och då kanske kamera och wifi-förstärkare var ett rätt onödigt köp trots allt? Det återstår att se! Än så länge sover jag lugnt och tror att jag kan göra det i några dagar till..

Lycka till med kommande fölningar!
/Linette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar