lördag 16 juli 2016

Nya bekantskaper kräver nya tankebanor

Mitt andra, och sista, föl för året kom rätt sent nu i slutet av juni. En långbent, rättställd, söt men väldigt blyg tjej. Det "arbetssätt" jag använder mig av med fölen innefattar, som jag nämnt tidigare, att jag hanterar dem tidigt. Är de sociala å nyfikna behöver man inte lägga så mycket extra energi för då kommer det sig rätt naturligt att man rör mycket i fölen. De vänner som kommer å hälsar på brukar ju åxå kunna få sig nån liten fölmysstund utan problem. Små plåster som är i vägen hela tiden brukar dessa små fort förvandlas till... Är de lite försiktigare/blygare så kan man ju få lägga lite mer tid och men oftast blir även dessa kärvänliga med lite extra tid. Nyfikenheten brukar vara det som till slut övervinner blygheten.
Men, denna lilla dam är det första föl jag fått som föltuggat massor när jag kommit i närheten de första dagarna. Jag försökte ge henne lite utrymme, och försökte få henne nyfiken på mig. "Rädslan" var dock starkare än nyfikenheten. Jag har kämpat på, tagit fast henne ibland och kliat och strykt på henne tills hon slappnat av. Rätt eller fel? Inne i box har det gått rätt bra och hon har blivit mindre skygg men svårare i hagen. Å inte blev det bättre av att hon och hennes mamma fick flytta ut på bete med två andra hästar. Två riktiga "plåster"... De flesta mobilbilder på denna dam ser ut som dessa:



Bakom mammas rumpa är det tryggt... Jag skulle förstås kunnat ha ännu fler bilder på fölis rumpa om jag fotat alla gånger hon gått från mig... Jag har funderat på vad som är bäst, låta henne vara eller kämpa på? Men, jag måste ju tro på det sätt jag valt, å då ska hon ju "hanteras". Så, jag varit till betet några gånger mer än jag brukar varje dag. Haft med mig min sambo två gånger för att han skulle hålla fast och underhålla de andra två brudarna som sökte uppmärksamhet... "Ohyran", knott, mygg, broms å annat jobbigt, är numera mina bästa vänner i detta. Att bli kliad är ju så skönt! Nu har hon upptäckt att jag är rätt så bra på detta... Jag passar på att stryka lite på hela kroppen när vi klias. Lite här och lite där. Nu på fm. tog vi till och med några grupies! Skam den som ger sig, nu måste jag bara jobba på lite till och sen bjuda hit lite annat folk som är bra på att klia... ;) Ha en skön dag! /Frida 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar