söndag 24 juli 2016

Årets Auktionsbloggning!

Två veckor kvar till årets Kallblodsauktion på Dannero. Mycket intressanta hästar anmälda detta år, jag hoppas att det lockar ännu fler köpare. För att få bra betalt krävs ju att fler än en person bjuder på hästen.

Detta år blir det tredje året i rad jag säljer häst på auktionen. Första året sålde jag ett tvåårigt sto som hade gått godkänt premie och kvallopp. Andra året en ettårshingst som var inkörd och upptäckte sin mandom när vi kom till auktionsplatsen, så visa honom var ingen lek...
I år ska jag sälja ett ettårssto, ska bli intressant och se vilka spekulanter man möter då. Olika typer av hästar lockar ju olika typer av spekulanter.

Jag tänkte ta favorit i repris från förra året och bjuda på min komihåglista till dig som ska sälja häst på auktionen. Jag påstår inte att jag har facit, å har säkert glömt något och inte kommit på allt smart. Men kom ihåg/tips listan till dig som ska sälja häst på auktionen kommer här:


  • Ta med något att sitta på.
  • Ta fram info om hästen att sätta på boxen.
  • Ev. namnskylt eller profilkläder så att köparna lättare ser vem de ska ta kontakt med.
  • En fin grimma gör att hästen ser lite mer välvårdad ut, å ren häst förstås.
  • Verka fötterna lagom eller nån vecka före, eller spika på skor, så att den inte blir ömfotad.
  • Hantera din stjärna, träna den att springa med dig, och att visa upp hästen.
  • Det blir mycket visning av häst vid hand under dagen. Ta bra skor om det är du som ska springa ;)
  • Glöm inte att: Hjälm is the shit! Kan bli lite mer liv i din häst på auktionsplatsen än vad det varit hemmavid...
  • Gör en mapp med papper kring hästen, tex. pass och veterinärintyg, enkelt när du ska lämna över till köparen.
  • Var tillgänglig vid boxen, trist om det kommer förbi en spekulant och det inte finns någon där som kan ta ut och visa hästen i rörelse.
  •  Glöm inte hö och vattenhink till din häst, det är en lång dag och du vill ju hålla din stjärna på gott humör ;)


  • Har du något annat tips du vill dela med dig? Maila gärna så lägger jag ut här :)



    Har du Facebook så hoppas jag att du uppmärksammat gruppen "Kallblodsauktionen på Dannero 7:e Augusti 2016". Där kan du lägga upp bilder, filmer, text och kontaktinfo som du vill sprida om hästen du ska sälja på auktionen. Gruppen har nu när jag skriver detta 403 st medlemmar.

    Kör så det ryker! Så syns vi där. Jag hoppas kunna mingla lite mer än i fjol då jag vaktade min gangster hela dagen = såg inte ett enda lopp och pratade typ med de som "besökte min box"... Men jag fick betalt för min möda när dagen var slut ;) /Frida

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar