tisdag 6 januari 2015

Verktyg

Vem ska man välja i denna djungel av hingstar? Å vilket sto ska man avla på? Det är mycket man ska kolla på, stam, exteriör, inavelsprocent, stam, förvärvning, Blup, snygg färg ;) och så vidare...

Jag känner mig långt ifrån trygg med stammar, nu har jag nördat mig runt så pass att jag med jämna mellanrum springer på en häst i en stamtavla och tänker, hmm, känner igen den. Klickar mig vidare och hittar nån känd häst. Då blir jag glad :) Men att komma ihåg, namn och siffror har ja alltid varit kass på, och ibland faller till och med morfar på mina egna ston bort ur minnet en stund om jag helt plötsligt får frågan. Det känns lite pinsamt, även om polletten oftast faller ner till slut. Lykke Gutten var det ju på den där nya, ja... Jag är ju avelsinspiratör, många verkar tro att jag på grund av det är något stam-geni, men tyvärr :( Jag fick äran att vara inspiratör för att jag brinner för att inspirera folk till avel! :D

Nästa helg ska vi ha Stoträff i Skellefteå, det ska bli skoj. Jag längtar efter att få lära mig mer om exteriör, vilket jag inte heller är något geni på... jag hoppas på att öka på min kunskap den 11:e. Att ha lite koll på exteriör är ett verktyg jag behöver kunna mer om för att ta fram hästen som ska peta ner Lannem Silje från tronen....

Ett annat verktyg som är i ropet nu är gen-test. Jag hoppas att jag får leva och må bra många år till och ser fram emot att få se hur gentesterna kommer att påverka kallblodsaveln de närmaste 10åren. Blir det ett "genombrottsverktyg" eller har det inte så stor betydelse som man kan tro? Ryktet säger att det finns godkända avelshingstar som är CC, som både tävlat bra som treåringar, och tjänat över miljonen... Jag hoppas dock att många kommer att testa sina hästar, och dela med sig av resultaten, så får vi snabbare svar på frågan: är detta ett användbart verktyg!?
Jag har testat mina ston nyligt med svaren: Änga Märta C/A, R.B.K. Frökna C/A och Räserstella A/A. Jerker har skrivit ett inlägg, om att ha generna på plats, som går in lite djupare på detta med gentestning och innehåller länk till SynchroGait.

Blodbanken brukar jag ju använda, tillsammans med Travsport.se och Travsport.no när jag letar och kollar runt i stammar, resultat och liknande.

Nu håller jag på att lära mig ett nytt verktyg (och Norska samtidigt...), Sophia Pedigrees har släppt sitt program gratis nu ett tag framöver. Om du har tid och lust, testa, men det tar ett par dagar (nån timme åt gången) för en sån som jag att sätta sig in i de enklaste funktionerna. Kan rekommendera, instruktionsvideorna på Youtube, istället för instruktionsboken, i första steget i alla fall. Det här programmet använder informationen från både Travsport.se och travsport.no så man slipper klicka mellan :) Å så finns det massa spännande funktioner!

Men, för att peta ner Lannem Silje behöver jag nog både kunskap, hjärta och tur på vägen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar