torsdag 21 februari 2019

Vårfällning

Ljuset är på väg tillbaka, värmer i solväggen och hästarna fäller hår för fullt! Våren är i antågande och snart börjar det ploppa ut små föl. Eller, det har väl redan börjat, har sett några små få FB men ingen kall ännu. Mitt första sto beräknas föla under påsken och nästa i början av maj. Jag har sett över fodergivan så att det ska passa de högdräktiga stona. Jag brukar även ge dem extra b-vitamin för att hjälpa till under pälsfällningen. Min favorit är pelleterade vitaminer, inget kladd, det gillas av mig men även hästarna verkar tycka de är goda då de alltid äts upp snabbt :)
Har man möjlighet så är det väl även snällt mot de högdräktiga stona om man inte har allt för långa intervaller på verkningen av fötterna sista månaderna innan fölning då, i alla fall jag upplever, att de börjar tycka att det är jobbigt att stå på tre ben någon längre tid då. Snart är det även dax att börja se över lilla "apoteket" så jag har allt som jag vill ha nära vid fölning hemma. Om man Googlar på "föllåda" så får man många tips om vad som kan vara bra att ha hemma. Snart kommer de! /Frida




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar