torsdag 18 oktober 2018

Höstpyssel

Efter den varma sommaren var det extra välkommet med höst i år.  Jag tror det är den första hösten som hagarna inte är leriga ännu, men det kommer nog det med, om inte kylan och snön hinner före.. Årsfölen växer och äter därefter. Snart är det dags att börja dela dem från sina mammor, men innan dess brukar jag ha några "delmål" som ska vara uppfyllda.


Bland annat vill jag kunna ta in fölen själva utan sina mammor för att kunna borsta och pyssla med dem. Mina hästar går på lösdrift men jag har en liten stuga på gården med stallgång, värme och bra belysning. Där får det bara plats en häst, så det har liksom blivit tvunget att lära fölen gå in själva när de blivit tillräckligt stora. Det brukar inte vara några problem om man tar en bit i taget. Första gången tar jag dem bara utanför hagen utan mamma, andra gången går vi en längre bit från hagen och tredje gången brukar de inte ha något emot att följa med in i stugan och titta runt lite, fjärde gången sätter jag fast dem i linorna osv.. Alla individer är olika och med vissa går det fortare och andra tar det längre tid för.

Ett annat mål är att kunna ta ut mamma från hagen, utan att fölen får panik och tror att de blir lämnade för evigt. Även där tar jag det stegvis. Första gångerna ser jag till att fölen hela tiden ser stoet. Efter några gånger har de lärt sig att hon kommer tillbaka och då brukar det gå bra att till exempel rida iväg en sväng på stoet utan att det blir panik i hagen. En trygg vuxen kompis brukar underlätta. När det här målet är uppnått blir allt så mycket enklare, och stona brukar vara lagom less sina föl vid den här tiden så jag tror att även de uppskattar lite "egentid".


Det allra viktigaste målet innan jag skiljer fölen från sina mammor är att jag ser att de äter och dricker bra. Själva avvänjningen brukar jag också göra gradvis. Någon timme per dag i egen hage till att börja med. Då brukar jag alltid se till att det är fölen som går ifrån sina mammor, för av någon anledning blir det alltid lugnast så, det blir liksom ett fritt val att lämna mamma istället för att nekas att följa med när hon lämnar hagen. Jag brukar också ha en annan vuxen häst med de små den första tiden. När de här olika delarna är uppfyllda brukar resten gå av bara farten. För mig har det fungerat bäst att skilja av dem med hjälp av olika hagar, eftersom jag sällan tar in hästarna på box.



Det här var några av mina tips och knep för att få en lugn avvänjning med trygga hästar. Alla har vi olika förutsättningar, det viktigaste är att hitta ett sätt som passar hos dig, som vanligt finns inga rätt eller fel.

Trevlig höst och lycka till med de små! / Linette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar