torsdag 13 september 2018

Jag har varit på Innavlsseminar

Den gångna helgen tillbringade jag i grannlandet Norge. Kollade på fina hästar, träffade trevligt folk, såg fina tävlingar och gick på Innavlsseminar anordnat av Veikle Balder. Flera som har frågat vad som sades där och jag tänkte försöka göra en kort sammanfattning. Jag vill dock säga att detta är min tolkning av det som sades och att jag tycker att Norska ibland är lite svåröversatt. Att två av föreläsarna var forskare gjorde kanske inte saken bättre... :) 

Fredrik Eng inledde med att prata lite allmänt om inavel och visade lite siffror på utvecklingen de senaste åren. 


Sen pratade Klemetsdal om inavel hos häst. Forskning visar att inavel hos häst ger sämre fertilitet, sämre hälsa och minskar prestation. När detta inträffar kalla man det för avelsdepression. 
Det man vill få ut av att ha samma individ flera gånger när man avlar är att man vill öka chansen att de positiva egenskaperna ska nedärvas, tyvärr ökar då även  risken att negativa egenskaper nedärvs. 
Och om jag då har förstått det rätt.... så är det när man får en samling av sjukdomsgener som problem kan uppstå, den genetiska driften ändras snabbt. Det som kan hända är att den naturliga selektionen går in och slår ut det sjuka = färre födda föl.
Klemetsdal menar att kallblodstravaren inte har någon avelsdepression ännu. Men att vi bör sakta ner på farten lite. Stigningen bör inte öka mer än 1% per generation. De sista åren har vi ökat populationens inavelsgrad lite väl mycket. Antalet individer i rasen är också viktigt, vi bör eftersträva att öka antalet födda föl. Man behöver mer än 50 individer som bidrar till nästa generation. 

Nästa föreläsare, Furre, pratade om förvaltning av kallblodshästens genmaterial. De som gör hästen/styr efterfrågan är: Uppfödare, ägare, tränare, spelare. Sen har vi ST och DNT som sätter ramar för alla dessa fyra.

Hon visade på hur de 20 hingstar som just nu bidragit till mest genmaterial. Hon visade på att de flesta hingstar stiger snabbt från början för att sedan plana ut. Elding har dock stigit mer än de andra, kommer även han att plana ut. Men på en högre höjd än de tidigare hingstarna.

Siffror som förtydligar användandet av hingstar.

Furre ger flera förslag på åtgärder som skulle kunna bidra till att sänka/stabilisera inavelsgraden. Även hon uttrycker att vi kallblodstravaren inte är i någon akut kris. Men att vi bör fundera på framtiden. 

Andra saker som tas upp är varför inavelsprocenten skiljer mellan olika dataverktyg, det beror på hur många generationer som räknas och hur många individer som finns i programmet. En önskan om att det borde vara ett sätt att räkna som man använder överallt. 

Avelsplanen håller på att revideras och kommittén har lämnat in ett förslag. 

Vi väntar med spänning på den nya forskningen från SLU om inavel! Senaste informationen säger att den är nån vecka bort, återstår att se.

Det var väl förmiddagen i lite korta drag, vi bollade tankar och idéer. Jag har säkert glömt skriva flera saker... Bra anordnat av Veikle Balder! Jag tar med mig vissa tankar in i avelssäsongen 2019 :) 

God kväll! /Frida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar