fredag 26 december 2014

Isolering

Hemma hos oss renoveras det allt eftersom och vårat gamla hus får lite extra isolering. När gammalt rivs, vilket händer lite då och då så får jag köra säckar med gammal isolering till skroten. Hurra för att återvinningsstationer finns, men blä för att stå i kö och vänta till det att de före mig är klara med sitt slängande...

Mina hästar bor ute på lösdrift och ibland får jag frågan om de inte fryser på vintern? Sen brukar en del säga: men de är klart de har ju tjock päls som stänger ute kylan... Jag brukar svara att de har tjock päls som stänger inne värmen :) Det är så häftigt att se en häst som stått ute när det snöat med ett lager snö på ryggen, som inte tinat, utan bara är att borsta av. :)

Min uppfattning är att då de kan frysa är vår och höst när det regnar och blåser så att de blir blöta (och de har lite tunnare päls). Detta gäller då oftast föl och ettåringar. Blir det kallt ( jag bor i norrland, kallt är väl typ -10grader...) äter de mera hö, mina har "fri tillgång" på hö fast jag kör ut eftersom med skottkärra, för jag tycker att de trampar ner så mycket när jag har hela balar i hagen. Så när det blir kallare är -15 upplever jag att jag måste öka på givan, minst en tredjedel. Vid -25 eller kallare, dubbla givan.

Om du vill läsa om fakta om hästens isolering istället för mina antaganden så finns det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar