måndag 20 oktober 2014

Fotfäste

Läste Jerkers inlägg om vinterbalans som han skrev söndag 19:e oktober. Jag tror jag skrivit om det förut, fotfäste till fölstona. Jag brukar spika på stona ston skor fram, med brodd och snösulor, såhär på hösten. När det är lerigt och fryser på blir de så lätt ömfotade när de trampar omkring på de hårda knölarna i hagen. Om det sedan blir omväxlande snö, tö och fryser på till is blir det så halt att då går de bara omkring och halkar. Å skor med brodd utan sula + klibbsnö=styltor och is under, är halt.

Hos oss blir det oftast rätt bra vinter några månader, med snö som gör att det är bra fäste. Så barfota nästan hela året förutom två perioder, en på hösten/början av vintern, då det är knöligt och halt. Och en på vårvintern om det tinar och fryser och blir halt, då är stona ofta ganska stora och tunga och faller hårt om de halkar omkull. Jag upplever att det även håller ihop fötterna lite, som annars på vissa ston, flyter ut till stora platta "tallrikar".

Jag har en förmåga att verka lite mycket ibland på mina barfotahästar typ som om det skulle slås dit en sko... Så det får jag verkligen tänka på nu när det blir de hårda knölarna så att de inte blir omfotade i onödan. Fölen verkar/raspar jag lite mindre än annars och får göra oftare istället så klarar de sig rätt så bra, de är ju inte lika tunga som stona heller så hovarna behöver bära upp mindre vikt. Jag upplever inte heller att de påverkas, om det är halt, på samma sätt som de stora. Jag är ju dock inte utbildad hovslagare... detta är bara vad jag har upptäckt funkar bra för mig. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar