tisdag 14 oktober 2014

Det är skillnad på avel och avel...

Man kan ha många olika mål med sin avelsverksamhet. Jag köpte mig 3 kaniner för någon månad sedan, med 6 hästar, 2 katter, en hund och ett akvarium kan väl inte nån kanin hit eller dit göra nån skillnad... ;)

Tre stycken, två honor och en obesläktad hane av rasen Vit Wiener. Jag köpte honorna av en man som avlade på tre olika raser och hade ett stort intresse för kaninutställning. Jag kände igen mig mycket i honom när han entusiastiskt berättade för mig om sitt intresse och avelsarbetet han bedrev! Jag kände igen mig i mycket, men några stora skillnader finns det ju. Bra eller dåligt, du bestämmer!

Jag har ett nytt sto, tänker betäcka henne till våren, då fölar hon 2016, i bästa fall startar hästen som 3 åring 2019...

Han kan para sina kaniner på nästa brunst, kaninen får sina ungar efter typ 30 dagar. Efter några veckor kan han se om de fått rätt färgton på svansen (som var en sak han avlade fram). Om de hade fel, avliva (slå ihjäl) och prova ny korsning. Om rätt färg, efter någon månad kan han sortera ut de som har önskat kön, rätt kropp, finast färg, bra temperament och avliva resten. Ställa ut och sätta in dem i aveln, där kan vi prata avelsframsteg/generationsväxling! :)

Mina kaniner då? Jo, de ska paras två gånger under nästa år, förhoppningsvis få 8 ungar var per kull. Sen ska jag slakta kaninungarna när de är typ 19 veckor, de väger då drygt 3kg, och äta upp dem. Å jo, jag var på kaninslakt förra helgen och tränade på att flå och ta ur en kanin. Fick se hur man avlivar med bultpistol (till kanin) så det blir att prova på det senare.
Så, för att summera så har jag antingen kött i frysen till nästa höst eller så har jag drygt 30 kaniner ta hand om! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar