tisdag 2 september 2014

När nätterna blir långa och kölden sätter in...

Frost har det varit hemma hos mig nu en natt... då vi hade en frostnatt strax innan jag gick på semester i juli så kan man ju inse att sommaren är kort... 2,5 månader frostfritt typ!

Här rullar tiden på alldeles för fort, som vanligt. Sommarhagarna ska plockas in, har fortfarande kvar nån stolpe i vinterhagen som skulle varit utbytt (som mina termiter gnagt på så de är halva sin diameter på vissa ställen) o.s.v. Men det är ju en dag imorgon åxå, bara att det börjar vara mörkt så tidigt :(

Tänkte nog börja min höstrutin snart. Jag brukar ge mineraler i krubban (ev, kraftfoder till den som behöver), ta in hästarna till det väntande godsakerna. Första gångerna så får fölen stå i samma box som sin mamma... sen får de var sin egen box med mineraler i krubban.  Första dagen brukar de skrika lite, men mammorna svarar inte, de har ju mat, så då äter fölen åxå. Då de ätit upp, på några minuter släpper jag ut dem igen på lösdriften. Jag försöker göra detta så många dagar som möjligt under veckan, då får jag leda fölen ut och in och när jag känner att jag har någon minut över så får de stå lite på stallgången. Tycker det är ett sätt som passar mig bra, annars blir de lätt så att jag bara klappar dem lite i hagen och tänker... imorgon har jag nog mer tid att ta in och pyssla... Å nu när det snart är mörkt både morgon och kväll kan jag se över dem bättre inne i ljuset i stallet. När jag sen ska skilja ifrån så lämnar jag dem bara inne längre och längre i olika boxar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar