måndag 24 februari 2014

Fotfäste i halkan

Här uppe i norr är det plusgrader, halka och slask som gäller denna vinter verkar det som. Jag spikade på mina fölston broddskor fram under hösten för att det var så halt. Några veckor har de kunnat vara barfota, men nu är det visst dax att spika på skorna igen. Jag brukar sätta fram så att de får något att hålla i sig med när vi går till och från hagen. Men även i hagen när det är halt där. Om jag inte har fel så är man skyldig att se till att hästarna inte halkar, genom att broddsko eller sanda hagen om det blir halt. Skor tycker jag är lättare :)

Jag tycker för övrigt att det kan vara bra att komma ihåg just fölstonas fötter nu när det börjar närma sig fölning. Jag brukar ta dem lite oftare för att ju tjockare stona blir desto jobbigare har de att stå på tre ben nån längre stund... En fördel med att ha skor fram nu kan jag tycka är att hovarna inte flyter ut lika mycket. När märrarna blir tyngre flyter ju framhovarna ut och blir större för att bära upp vikten nå de blir tyngre antar jag. Man får passa sig ifall man har ett sto med ganska platta fötter redan från början... de är extra bra att sko för att hålla ihop hoven lite. Så kan man sko av innan fölning.

Nu blir det sovning för mig. God natt! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar