lördag 10 februari 2018

Viktiga tre månader

Nu när det börjar närma sig fölningar är det ju extra viktigt att hålla koll på stoets foderstat och hull. Stoet behöver ju extra näring de sista tre månaderna av dräktigheten, för då sker ju den största delen av fölets tillväxt innan den lämnar mammas mage. Här hittar du intressant läsning om tillväxt. 
Hur vet man då om hästen är mager eller fet? Magarna på högdräktiga ston ser ju ut som ballonger, ja även ibland på tomma ston som gillar mat... :D Men hur vet man vad som är föl/bukfylla och vad som är fett?  Den här tabellen brukar jag använda, enligt vad jag förstått så är 5-6 lämpligt för ett högdräktigt sto. När hon sedan fölat så kommet det att gå mycket energi åt att producera mjölk till det nyfödda fölet och då går stoet, enligt mina erfarenheter, ofta ner någon grad på hullskalan rätt fort även om det skiljer från sto till sto. Den här videon är värd att lägga några minuter på, den är tyvärr på engelska, men bra! 
Här hos mig är det bara cirka tio veckor kvar till mina ston fölar! I början på veckan kändes det långt bort till våren, då temperaturen visade runt -25 grader. Men idag när det var -2 och solen tittade fram så började det till och med att droppa lite från taket i solväggen. När man ser inlägg om tvååringar som börjar träna på travovalen känns det åxå som att våren är i antågande. Vårvintern är här! Underbart! /Frida




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar