onsdag 10 januari 2018

Lugnet före stormen

Lugnet före stormen - det är så det känns nu. Vintern är för mig uppfödarlivets lågsäsong. I och för sig är det kanske mer fysiskt arbete dagligen med hästarna, lite krångligare med hö, vatten och så vidare, på grund av kyla och snö. Men för övrigt står det ganska stilla, iallafall hemma hos mig.

De två dräktiga stona i min hage börjar se riktigt dräktiga ut. Det ser inte längre ut som om de är runda enbart på grund av mat.. De har 4 och 5 månader kvar och än så länge klarar de sig i stort sätt på hö, mineraler och lite vitaminer. Jag brukar börja fodra med extra protein ca 3 mån innan beräknat földatum. Har gjort analys på mitt hö och har lite lägre proteinvvärde än önskat till just avelsston och unghästar, därför känns det viktigt med extra protein när fölen växer som mest i magen.

Mina två föl från i fjol, som nu mer kallas ettåringar även om det är ovant, har vuxit som två kanoner den senaste tiden. Mätt till 135 och 140 cm i mankhöjd tror jag att de är rätt stora. Ser att de ligger och vilar mycket i sitt vindskydd, säkert på grund av att de växer. Jag har därför börjat ge dem lite hö även i vindskyddet så att de kan ligga ner och mumsa hela natten om de vill, och det är precis vad de gör, uppskattat! På grund av det något låga proteinet i mitt hö har de fått lite kraftfoder morgon och kväll sedan jag skiljde dem från sina mammor. Jag är glad att jag har analyserat höet, för annars vore det väldigt svårt att veta hur jag skulle fodra. Jag hade nog undvikit kraftfoder helt och hållet om jag inte hade någon analys.

Vintern ger, förutom kortare dagar, mer tid åt planering. Det är nu det finns tid år att fundera på framtiden. I mitt huvud passerar allt från hingstfunderingar och hur många ston jag ska betäcka, till planering av sommarens beten och ekonomi. Det är dyrt med avel - men det är värt varenda krona! (Så länge hästarna håller sig friska och välmående).

Apropå planering så planerar vi en hingstvisning på Hagmyren i samband med Bygdetravet den 10 mars. Save the date! Vi hoppas på en trevlig dag med mycket besökare. Håll utkik efter mer information på Sleipners hemsida och facebook. Har du ännu inte gått med i gruppen "Kallblodsavel" på facebook å gör det. Där delas de flesta aktiviteter, föreläsningar och annat som rör avel, kallblodstravare.

Och, apropå föreläsningar så har jag och Frida planer på ett Avelsseminaruim nu under våren. Tanken är att dessa ska hållas på tre orter i vårt avlånga land och vi tänkte samla några intressanta föreläsare för en heldag med avelsinspiration. Vi hoppas kunna genomföra detta! Ännu är vi bara i planeringsstadiet, vi återkommer i bloggen, på hemsidan och på facebook med mer information.

Jag tänkte avsluta med ett tips som för mig är vinterns bästa köp: Värmetunnor! Rätt dyra i inköp men de är guld värda. Kan inte förstå hur jag klarade mig utan dem? Det känns skönt att veta att hästarna alltid har isfritt vatten att dricka. Vintern är ju en tid när antalet kolikfall ökar, och ska man göra något viktigt för att undvika dem är det att se till att hästarna har vatten och dricker bra.

Trevlig onsdag! / Linette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar