onsdag 12 oktober 2016

Vardagspussel och nytt blod!

Det kluriga pusslet som hästägare och anställd är säkert något många känner igen. Det gäller att arbeta för att ha råd med hästarna, samtidigt som hästarna kräver tid, som ofta går bort när man arbetar. Värst är den mörkare delen av året, tiden försvinner liksom med ljuset.

Jag har haft turen att hitta ett jobb som ger mig lediga onsdagar. Det finns ju vissa saker som man helt enkelt inte kan göra på kvällar och helger. Det gäller oftast hovslagare, veterinärbesök och liknande som jag tidigare löst med hjälp av flextid och semesterdagar, men nu har jag nog hittat den lösning som passar mig bäst. Idag har jag haft veterinär på besök för årlig vaccination av mina två avelsston samt för att se över avmaskningsbehovet inför vintern. I år beställde jag träckprov från Equippo Lab, det finns fler ställen att beställa från, men jag tycker att deras analys är lätt att förstå och på hemsidan finns bra information, bland annat varför man bör göra träckprov innan avmaskning, det kan du läsa här.

Facebook är bra på många sätt. Igår fick jag syn på ett inlägg som Frida gjort, med en bild på ett av hennes föl, ståendes på stallgången - nyborstad och med nyklippta öron. Jag vill ju inte vara sämre så idag ägnade jag ungefär en halvtimme av min lediga dag åt att ta in fölet själv för första gången för stallgångsträning och pyssel. Lite öronfrisering hann vi också med. Tack Frida och Facebook för sparken i baken!

I lördags godkändes 6 stycken nya avelshingstar på avelsvärderingen i Bollnäs:
Tand Kraft e: Järvsöfaks ue: Elding
Björlifant e: Moe Odin ue: Järvsöfaks
Myllkärrs Sune e: Slått Eld ue: Rigel Jo
Järvsö Pegasus e: Tangen Scott ue: Elding
Bellfaks e: Järvsöfaks ue: Atom Vinter
Pydin e: Moe Odin ue: Järvsöfaks

Här kan du ladda ner domarkorten för samtliga hingstar som deltog. Jag har redan provat dem alla mot mina ston, i tanken. Kanske, kanske får någon av dem äran att "dejta" mina ston till våren. Kanske inte. Bara för att de blivit godkända för avel från och med 2017 så behöver de ju inte vara aktiva redan nästa år. Någon kanske priorierar tävling under nästa säsong medan andra vågar prova på både och. Det återstår att se.

I Norge kommer avelsvärderingen att hållas 4-5 noveber på Biri. Anmälningstiden gick ut i måndags, så snart får vi nog veta vilka hingstar som kommer att visas.

Nu ska jag läsa tidningen Kallblodstravaren, en mycket viktig aktivitet som också ska pusslas in bland allt annat!

Ha en bra dag / Linette


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar