söndag 16 augusti 2015

Med en veckas perspektiv

En vecka har gått sedan auktionen på Dannero förra lördagskvällen då 14 kallblod gick under klubban. Först å främst måste jag tacka för ett bra arrangemang! Då jag varit aktiv i styrelsen i Skellefteå i några år så tror jag mig förstå att det ligger en hel del ideellt arbete bakom ett arrangemang så som kallblodsauktionen. Vilka eldsjälar! Tack och bock!

Då min ettårshingst var lite väl entusiastisk över att komma på ett ställe med så många snygga brudar... så kan jag tyvärr inte skryta med att jag hann med att mingla särskilt mycket. Jag såg faktiskt bara ett enda lopp, montéloppet, på TV då jag åt lunch på restaurangen å min sambo vaktade hästen...

Det blev, som ifjol, ganska spridda priser på hästarna. Några fick mer betalt å några fick mindre. Kanske borde utropspriset var 20 000kr var en tanke som jag diskuterade med en annan uppfödare. Oavsett om du tar den billigaste hingsten å lyckas få en billig betäckning så är du ju uppe i över 15 i kostnader. Jag hade 16+moms bara i betäckningskostnader på min ettåring, å sen lev. föl avg.på det...

Tyvärr verkar det fortfarande vara svårt att få betalt för stona å detta är väl något som man som uppfödare får ha i åtanke när man anmäler till auktion. Kanske måste vi som uppfödare vara med och "bjuda mot" på stona för att få upp i det pris som vi vill ha? På auktion måste man ju ha turen att det finns flera som är sugen på att bjuda på just din häst. Det räcker ju inte att det finns en som är beredd att gå till 50 om de övriga stannar på 24...  Å när det gäller ston, så kostar ju faktiskt lika mycket, på de flesta hingstarna, att ta fram ett sto som en hingst. De senaste åren tycker jag att vi har flera bra ston ute på tävlingsbanorna som visar att de kan konkurrera med hingstarna å tjänar fina pengar.

Jag tycker att det blev ett lyft från ifjol när de i år lejt in en "riktigt" auktionsutropare. B-O gjorde en bra insats ifjol åxå, men det blev lite mer fart på det hela i år.

Personligen har jag under veckan som varit lärt mig om bland annat: Att du ej ska ta moms på priset när du säljer häst till företagare i Norge (land utanför EU). De får betala vid gränsen istället, å du ska ha denna dokumentation till din bokföring. Det ska skickas in en anmälan om export till ST istället för ägarskifte när du säljer häst till utlandet. Det kan vara bra att ha kollat upp banknamn och BIC-nummer med din bank innan auktionen ifall din häst ska säljas till Norge och de ska göra en utlandsbetalning ;)

Nä, nu blir det ut och sköta de framtida auktionshästarna! För jag hoppas innerligt att auktionen blir av nästa år igen. Det är ju en fantastisk anläggning och den ligger ju på en dag med fantastisk sport!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar