onsdag 29 juli 2015

Snart dax för auktion! Auktionsbloggning!

Förra året bloggade jag lite kring auktionen på Dannero och skrev om hur jag förberedde/tränade med hästen jag skulle sälja. Efteråt gjorde jag en liten komihåglista till kommande auktioner. Jag påstår inte att jag har facit, å har säkert glömt något och inte kommit på allt smart. Men kom ihåg/tips listan till dig som ska sälja häst på auktionen kommer här:


  • Ta med något att sitta på.
  • Ta fram info om hästen att sätta på boxen.
  • Ev. namnskylt eller profilkläder så att köparna lättare ser vem de ska ta kontakt med.
  • En fin grimma gör att hästen ser lite mer välvårdad ut, å ren häst förstås.
  • Verka fötterna lagom eller nån vecka före, eller spika på skor, så att den inte blir ömfotad.
  • Hantera din stjärna, träna den att springa med dig, och att visa upp hästen.
  • Det blir mycket visning av häst vid hand under dagen. Ta bra skor om det är du som ska springa ;)
  • Glöm inte att: Hjälm is the shit! Kan bli lite mer liv i din häst på auktionsplatsen än vad det varit hemmavid...
  • Gör en mapp med papper kring hästen, tex. pass och veterinärintyg, enkelt när du ska lämna över till köparen.
  • Var tillgänglig vid boxen, trist om det kommer förbi en spekulant och det inte finns någon där som kan ta ut och visa hästen i rörelse.
  •  Glöm inte hö och vattenhink till din häst, det är en lång dag och du vill ju hålla din stjärna på gott humör ;)


  • Har du något annat tips du vill dela med dig? Maila gärna så lägger jag ut här :)


    Status hemma hos mig: Min stjärna fick flytta hem från hingstbetet söndag kväll. Måndag blev det lite frisering och uppborstning, mitt troll blev lite mer lik en häst... I med pälsglas i svansen som bestod av massa "nordis-dreads". Tisdag försökte jag mig på att borsta ut den... Hästen är mer tam än dess svans om man säger så! :D Lite kort ledträning båda dagarna, på måndag fick jag bogsera igång honom när vi skulle trava. Tisdag hade han fattat vad jag ville :) Heja oss!







    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar