onsdag 15 april 2015

Fölsäsongen är här med glädje och sorg

Vägen från planering av betäckning. Lusläsning av hingstkatalog och diverse statistik. Kanske klämt, känt och sett hingstar IRL som vi gjorde på Umåker i söndags. Funderat, klurat, bestämt sig. Fått märren dräktig å sen väntat, väntat och väntat. Skött om stoet på bästa sätt å sett magen växa, ofta groteskt stor :) Å nu typ sådär 11 månader senare börjar nu dessa resultat att ploppa ut en efter en. De som har FB beskriver det som att det är föl överallt! Som vanligt är livet inte rättvist och alla små underverk lever inte vidare till att komma ut på banan. En del hinner inte ens se livet utanför mamma eller boxen. Mina tankar går denna dag till er som förlorat ett föl, eller ett sto, eller båda för den delen.

Har du ett sto som mister sitt föl och är i kondition att kanske bli amma till ett moderlöst föl, eller kanske helt plötsligt står där med ett föl utan mamma. Här finns info om föl och ammajouren dit man kan vända sig om något går fel under fölningen.

 Telefonnumret till jouren: 073-314 13 16


För det mesta går det ju dock bra som tur är. Maila gärna in bilder på era små nykläckta stjärnor till mig på, avelsinspirator@gmail.com, så lägger jag upp dem här på Bloggen ;) Själv får jag nog vänta några veckor till på mina föl, men här kommer en bild från i fjol. Timo R.F. ett dygn gammal, tiden går rätt fort ändå... :)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar