söndag 28 december 2014

Leva eller låta då?

Som uppfödare bestämmer man till viss del när ett liv ska bli till, vem som ska betäckas med vem. Efter mycket funderingar och lång väntan föds det om allt går väl ett föl som lever och frodas och lever ett lyckligt framgångsrikt hästliv! :)

Ibland måste man bestämma om det motsatta, ska denna häst leva vidare eller ska den slaktas?

Min Kunglig Dröm R.F. snart 2 år, fick jag ju stryka från auktionen i höstas. Jag hade haft ut veterinären till hingstbetet för att kolla på honom då han gick konstigt bak, stampade, och hade en utbuktning på en hov. Veterinären kunde vid besöket inte svara på varför hoven såg ut som den gjorde, å lite stampigt gick han, med det behövde inte betyda annat än att han var otränad sa veterinären. Så vi bestämde att avvakta till besiktningen inför auktionen för att se hur det utvecklades. Vid den besiktningen fick Drömmen diagnosen "lindrig neurologisk störning" (ibland även kallat Slinger). Han ströks från auktionen och då togs ett beslut att han skulle få 6 månader på sig att bli bra. Jag körde in honom och började köra. Avslutade körningen efter ett tag då han snubblade ofta under körningen, på ojämnt underlag/gräs, så pass mycket att han nästan gick omkull.

Nu, för några veckor sen, hade det gått 6 månader sen vi såg symtom första gången, och han var inte bra. I valet mellan att ge honom några månader till, och slakt, så valde jag det senare, och det kändes som en lättnad när det blev gjort.

Det tråkiga är ju att man inte riktigt kan säga vad som gick fel, så att jag får veta vad jag borde gjort annorlunda. Troligtvis hade han skadat en nack-/halskota någon gång som gjort att det bildats pålagringar som stryper nerverna och "stör signalerna" mellan hjärnan och kroppen. Men, det är en gissning för han är inte röntgad. Skönt ändå känner jag, att jag inte hunnit sälja honom.
Alla uppfödare drömmer nog om den där stjärnan, men jag tror även att de flesta har målet att föda upp friska och trevliga hästar. Om det visar sig att en uppfödning har en defekt som påverkar hälsan/användbarheten är det i mina ögon ett större nederlag för mig som uppfödare än om de inte kommer ut på tävlingsbanan p.g.a. talanglöshet...

Att säljare får köpa tillbaka häst p.g.a. så kallade dolda fel händer med jämna mellanrum. Jag tror att vi måste bli bättre på att skriva kontrakt mellan säljare och köpare för att tydliggöra vad som gäller om detta skulle uppstå. Men, det är en annan diskussion som vi får ta upp vid ett senare tillfälle...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar